Jógikus táplálkozás 2. (mentális szint)
Az elfogyasztott ételek minősége nem csak a testünkre, hanem a tudatunkra is kifejtik a hatásukat. Minél jobb kötőerőben (energiában) van a táplálék, annál inkább kedvező módon befolyásolja az elménk működését.
A táplálkozás szintjei
Az első cikk során említésre került, hogy az ájurvéda szerint a táplálkozás olyan élettevékenység, amely során az élőlények tápanyagokkal látják el testüket, energiával töltik fel szervezetüket és építik tudatukat. Egész életünket végig kíséri a táplálkozás, így nagymértékben befolyásolja az életünk minőségét. A mentális szint a tudatra (vagyis az elmére, intelligenciára és hamis önazonosításra) utal, melyek működését most, a kötőerők kapcsolata által érthetjük meg.
A kötőerők szerinti étkezés
Ahogyan a tetteinket befolyásolják a kötőerők jelenléte, úgy a tudatunk működésére is nagy hatással bírnak. „Amit eszel, azzá leszel!” Amilyen minőségű ételt viszünk magunkba, olyan minőségű lesz a tudatunk. Leginkább a szattvikus ételek azok, amelyek érdemben hozzájárulhatnak a benső egyensúlyunk fenntartásához .
A szattvikus táplálkozás
A szattvikus ételek fogyasztása sugárzó egészséget, nyugodt, kiegyensúlyozott elmét, és rugalmas testet eredményez. A Bhagavad-gítá szerint: “A jóság minőségében élők olyan ételeket kedvelnek, amelyek meghosszabbítják az életet, megtisztítják az ember létét, erőt, egészséget, boldogságot és elégedettséget adnak. Az ilyen ételek lédúsak, zsírosak (vaj, ghí, olaj), táplálóak, és örömmel töltik el a szívet.”
A Gerandha-szamhitá többek között a következő táplálékokat említi meg: gabonafélék, mint például a rizs, árpa-, vagy búzakenyér (teljeskiőrlésű lisztből), különféle babok, csicseriborsó, gumós és leveles zöldségek, friss gyümölcsök és gyümölcslevek. A szattvikus ételek közé tartozik még a legtöbb gyümölcs, például az alma, a sárgabarack, a banán, a ribizli, a cseresznye, a datolya, a szőlő, a füge, a grapefruit, a citrom, a mandarin, a narancs, a körte, az ananász, a mazsola, a gránátalma és az eper; a különféle gumós és leveles zöldségek, mint az articsóka, a spárga, a padlizsán, a karfiol, az uborka, a sárgarépa, a zeller, a fejessaláta, a paszternák, a borsó, a burgonya, a spenót; a különböző lisztes és olajos magvak, mint például a gesztenye, a mogyoró, a kókusz, a földimogyoró, a dió. Ide tartozik még a méz, a barnacukor, az olajbogyó, a különféle csíráztatott magvak, a tejtermékek – tej, vaj, ghí (tisztított vaj), friss sajt –, valamint a gyógyteák is.
A szattvikus táplálkozás tehát vegetáriánus étrendet jelent. Az ezen alapanyagokból elkészített étel legyen tiszta, lágy, ízletes, és kellemesen fogyasztható.
A radzsaszikus táplálkozás
A radzsaszikus ételek felborítják az elme és test között létrejött egyensúlyt és a testet az elme, illetve a mentális működések rovására erősítik. A túl sok radzsaszikus étel fogyasztása rendkívül izgató hatású, és fokozott serkentő hatással van a testre. Felkorbácsolja a szenvedélyeket, így az elmét nyugtalanná és irányíthatatlanná teszi.
A Bhagavad-gítá szerint: “A túlságosan keserű, túl savanyú, sós, erős, csípős, száraz és égető ételt a szenvedély kötőerejében élők kedvelik. Az ilyen ételek boldogtalanságot, szenvedést és betegséget okoznak.”
A radzsaszikus ételek között a retek, a rebarbara, a fokhagyma és vöröshagyma, az erős fűszerek, a kávé, a tea, a kakaó, a csokoládé és a sok só az említésre méltó. A túl gyors evés szintén radzsaszikus természetű.
A tamaszikus táplálkozás
A tudatlanság kötőerejében lévő tamaszikus étel rendkívül kedvezőtlenül befolyásolja nem csak a testet, de az elmét is. Hatására a prána, vagyis az életerő megfogyatkozik a testben, a józan gondolkodás felborul, és az embert a tehetetlenség és melankólia érzése keríti hatalmába. A szervezet állóképessége a betegségekkel szemben a minimálisra csökken, és az elmét olyan érzések borítják el, mint a harag, a kapzsiság és a depresszió.
A Bhagavad-gítá szerint: “A sötétség kötőerejében lévők az olyan ételeket szeretik, amit a fogyasztás előtt több mint három órával főztek, ami ízetlen, romlott és rothadó, valamint maradékokból és tisztátalan alapanyagokból készült.”
A Geranda-szamhitá szerint az ételek e kategóriájába tartozik az összes húskészítmény (beleértendő a vízi élőlények is: a kagyló, a polip, a halak és az ikrák), a tojás, a különféle alkoholos italok, a dohány, kábító-mámorító szerek, az erjesztett ételek (pl. az ecet), valamint az állott és túlérett dolgok is. A túl sok evés szintén tamaszikus jellegű.
A kötőerők és a karma
Az ember tetteit az határozza meg, hogy a három kötőerő közül melyik dominál benne a leginkább. Azzal, hogy az ember megtanulja a jóság minőségére jellemző módon végrehajtani a tetteit, és olyan ételt eszik, olyan zenét hallgat, olyan irodalmat olvas, olyan emberekkel tart kapcsolatot stb., amelyek a jóság minőségét sugározzák, maga is ebbe a minőségbe kerül.
Azok a személyek, akiknek nem szabályozott a táplálkozása, pusztán csak betegségekkel lesznek gazdagabbak, és az önmegvalósítás útján is nehézkes az előrehaladásuk. Így a lelki életben fejlődni szándékozó embernek szerencsés figyelmet szentelnie arra, hogy táplálkozása szabályozott legyen és hogy tiszta (szattvikus) ételeket fogyasszon.
Ennek az eredménye egyrészt az egészség, a tudás és a boldogság lesz ebben a világban, másrészt pedig az a képesség, amellyel képes lesz tovább haladni a transzcendens megértése felé vezető úton.
A tudatunk és a kötőerők
Az elfogyasztott ételek minősége a testen túl a tudatra is hat. A tamasz uralta ételek negatívan befolyásolják az ember személyiségét. Az ilyen ember mélyen gyökerező pszichológiai gátakkal rendelkezik, energiája és érzelmi működése gátolt, és nem tudja megállapítani, hogy mi jó és mi nem. Könnyen befolyásolható, kerüli a felelősségvállalást, negatívan áll hozzá az élet minden területéhez.
A radzsaszikus ételt fogyasztó emberek személyisége elég változó. Energikus, de hamar kifárasztja magát. Elméje ingadozott, ritkán békés. Határozott véleménye van mindenről, szeret uralkodni másokon. Türelmetlen és következetlen a problémák megoldásában. Gyakran nem vállalja a felelősséget tetteiért, másokat hibáztat. Élete tele van szenvedéssel, megrázkódtatással, még akkor sem boldog, ha eléri kitűzött célját.
A szattvikus étrendet követő ember mentálisan egészséges, kreatív, lelkes. A szattvikus személy harmonikus, alkalmazkodó természettel rendelkezik, amely nagy szabadságot ad neki, valamint a testi és a mentális betegségekkel szemben ellenállóvá válik. Az egyensúlyra törekszik, elméje békés. Figyelmes másokkal és vigyáz saját magára. Az életet minden történéséből képes tanulni, mindenben meglátja a jót.
Láthatjuk, hogy a három kötőerő által megválasztott ételek milyen nagy mértékben befolyásolják személyiségünket is.
Felemelkedés a jóság szintjére
A jóság minősége megtisztít, a szenvedély aggodalmat és szenvedést okoz, míg a tudatlanság pedig ostobaságot és illúziót eredményez. A szattva állapotára az egyensúly jellemző, amely a test, az elme és az érzékek tisztításával érhető el. Kizárólag ebben a helyzetben lesz képes valaki a dolgokat a maguk valójában látni. Ezt a helyzetet az ájurvéda szerint a megfelelő étrenddel, a test és az elme tisztán tartásával érhetjük el. Ha szattvikus kötőerőben lévő ételeket fogyasztjuk, akkor egyre inkább előtérbe kerülnek a minőség pozitív jellemzői mind a durva, mind a finom fizikai testünkben. A jóságban a testünk erőssé, rugalmassá és ellenállóvá válik, mentalitásunk kiegyensúlyozott és békés lesz. Tudatunk megtisztul a zavaró gondolatoktól, így lehetővé válik az, hogy harmóniában éljünk önmagunkkal, másokkal és az egyetemes törvényekkel egyaránt. E tiszta tudattal képesek leszünk megérteni a magasabb (lelki) szintű táplálkozás és életmód jelentőségét is.
Megjegyzés: A testi és a lelki szintű táplálkozás két másik külön cikkben van leírva. A testi szint ITT, míg a lelki szint IDE kattintva érhető el.
A kötőerőkről pedig ITT lehet olvasni.