Ászana lexikon

Kategóriák

Mandukāsana – Béka póz

Mandukāsana: manduka = béka → Béka póz

Testhelyzet: térdelő, a törzs-csípő mozgása szerint: csípőnyitó, erő: 2. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

A kiindulási póza: mārjārāsana.

  1. Tedd a két kezed alkartámaszba. A tenyerek vagy a talaj felé nézzenek, vagy legyenek imatartásban.
  2. A két alkarodra támaszkodva kezd el nyitni, majd szétcsúsztatni a térdeidet. A tested súlyát a medencére engedve egyre mélyebbre tudod engedni. Ha már elérted a mélyítésben a mozgáshatárt, akkor újra tereld a tested súlyát a karokra, megállítva a térdek szétcsúszását. A combok legyenek a medence vonalában. A lábszárakat simítsd a combokhoz, vagy tarts azokat a combra merőlegesen.
  3. Nyújtsd ki a karokat, tedd le a tenyereidet és a karokra támaszkodva húzd össze a térdeidet. Sarokülésben pihenj meg.

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

– A könyököket vállszélességbe tedd a talajra, támaszkodj rájuk és az alkarokat nyomd a talajra. A vállad húzd el a füledtől, a lapockát simítsd a hátadba. A talaj felé nézz.

– A derekadat ne homorítsd, nyújtózz a gerinccel két irányba: távolítsd egymástól a fejtetőt és a farokcsontot.

– A medence súlyát a lábakra téve addig engedd szétcsúszni a térdeket, amíg az nem okoz fájdalmat a belső combod területén.

– A köldöködet húzd a gerinc felé, a szegycsontot pedig húzd el a köldöktől.

A kitartás alatti figyelemvezetések és légzések:

BL a medencétől hozd a figyelmed kifelé: nyújtózz a combokkal (térdekkel) és a gerinccel. KL a figyelem iránya ugyanaz, csak most hagyd ellazulni, nyúlni a belső combot.

Variánsok:

– A lábtartás lehet: a lábszár a combhoz simul, vagy merőleges a combra.

– A medence helyzete lehet: a combokkal egy vonalban, kicsit előrébb, vagy kicsit hátrébb. (A különböző láb- és medencetartások másképp nyújtják meg a combközelítő izmok rostjait.)

Felkészítő āsanák:

– A belső comb nyújtására: bhadrāsana, suptabhadrāsana, vīrabhadrāsana 2.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– Ha a térdeidnek kemény a talaj, illetve azt szeretnéd, hogy jobban szétcsússzanak, akkor tegyél alájuk plédet.

Hatások:

– A tudatra: feszültségoldó.

– Az energetikára: a svādiṣṭhāna, a maṇipūra és az anāhata cakrát harmonizálja.

– A szervekre és szervrendszerekre: serkenti az ágyék, has, deréktájék vérellátását; egészségesen tartja a veséket, petefészket/prosztatát, húgyhólyagot; a nemi szervrendszerekre kedvezően hat; rendszertelen menstruáció, menstruációs panaszok, a menopauza tünetei ellen kiváló.

– A mozgás szervrendszerére: nyújtja a combközelítő izmokat; oldja a boka és a csípő merevségét.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

– Kötött izmok esetén lassan vedd fel, és ne menj mélyre.

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

Ajánló

Menü

Kapcsolat