Ászana lexikon

Kategória

Siddhāsana – Tökéletes ülésmód

Siddhāsana: siddha = tökéletes → Tökéletes ülésmód

Testhelyzet: ülő, a törzs-csípő mozgása szerint: középhelyzet és csípőnyitó, erő: 1. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

Kiindulási póza: daṇḍāsana.

  1. Hajlítsd be félig a jobb lábad, aztán teljesen a bal lábad. A sarkad egészen a gáthoz húzva a bal talpat simítsd a jobb comb belső oldalához.
  2. Ezután hajlítsd be a jobb lábadat is teljesen. Tedd a jobb lábfejed a bal bokára úgy, hogy a sarkat a szeméremcsont elé helyezed. A jobb külboka a bal belső sarokgödörbe illeszkedik, a jobb külső talpél pedig a bal comb és lábszár közé kerül.

Kitartás közben figyelj a következőkre: a lábfejeidet tartsd aktívan, a lábfej legyen a lábszár folytatása. A medence, a törzs és a nyak helyzete legyen ugyanaz, mint daṇḍāsanában. A karok lazán az öledben vagy a térdeiden nyugodjanak.

  1. A póz bontásakor először nyújtsd ki a jobb, majd aztán a bal lábad és érkezz meg a kiinduló pózba.

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

– A lágyékot, a belső combot lazítsd el, a térdeidet engedd a talaj irányába, a lábszárakat nyújtsd a nagylábujj irányába.

– A stabil láb, az aktív gátizom-munka és a megfelelően elhelyezett ülőgumók stabilizálják a medencédet. Innen nyújtózz a fejtetővel fölfelé.

– A lábszár nyújtásból és a lent tartott térdből erőt véve emeld a szegycsontot.

– A szegycsonttól nyújtózz kifelé a kulcscsonttal a vállcsúcs felé. Gördítsd lefelé-hátra a vállat, a vállból nyújtózz lefelé a könyökkel, a lapockát mozdítsd befelé-lefelé.

– Nyújtsd az oldaladat is: a csípőlapáttól törekszik föl a törzs két oldala.

– A keresztcsont és a nyakszirtcsont legyen egy vonalban egymással. Nézz előre, az állad húzd enyhén lefelé-hátrafelé.

A kitartás alatti figyelemvezetések és légzések:

BL lentről emeld fel a figyelmed fölfelé: aktiváld a lábszárad, emeld a szegycsontot, nyújtózz a fejtetővel fölfelé. KL fentről vezesd a figyelmed lefelé: (az elért magasságot megtartva) az arc bőre folyik lefelé, a lapocka belesimul a hátba, a könyök nyújtózik a talaj irányába, a medence és a térd süllyed lefelé.

Variánsok:

Könnyített verzió: a bokáid nem egymáson vannak, hanem egymás előtt a talajon.

Felkészítő āsanák:

– A törzs akcióinak tudatosítására: tāḍāsana.

– A medence helyzetének tudatosítására: daṇḍāsana, vajrāsana.

– A csípő lazítására és a medence megtartására: sukhāsana.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– Az egyenes ülést segít megérezni, ha a fal elé ülsz úgy, hogy a keresztcsontod, a lapockád és a fejed hátsó része a falhoz simul.

– Kötött csípő és derék esetén a medencéd helyes tartására vezet rá, ha blokkot helyezel az ülőgumók alá.

– Helyére teszi a vállakat, a lapockákat, ha siddhāsanában a medence mellett (vagy a törzs mögött) a talajra támaszkodsz az ujjbegyekkel. Hajlítsd hátra a könyökeidet, illetve finoman közelítsd őket, mintha eltolnád a kézfejed hátra és csavarnád azokat egymás felé. Ha pedig a talaj felé nyomod az ujjaidat, akkor a gerinc nyújtásához vehetsz erőt a földtől.

– A törzs nyújtását és az egyenes ülést segíti elő az urdhva-hasta-siddhāsana falnál végezve, vagy segítővel kivitelezve. Páros gyakorlat esetében a társad mögéd állva a lábszárával támasztja meg a gerincoszlopod, és kezeivel húzza felfelé a karjaidat.

– A combot és a derekat nyújtja, ha siddhāsanában nyújtózó gerinccel előre hajlítod a törzsed.

– Térdfeszülés esetén több rétegben összehajtogatott hevedert tehetsz a térdhajlat alá.

Hatások:

– A tudatra: kényelmes ülés meditációhoz, prānajámához; békéssé teszi az elmét és frissé az intelligenciát.

– Az energetikára: a mūlādhāra és az ājñā cakrát harmonizálja.

– A szervekre és szervrendszerekre: fokozza a hasi és ágyéki vérellátást; energetizálja a kismedencei és hasi szerveket.

– A mozgás szervrendszerére: oldja a térd, a csípő és a boka merevséget; javítja a tartást.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

– Kötött csípő és térdproblémák esetén ne, vagy csakis körültekintően (esetleges könnyítéssel) végezd.

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

Ajánló

Menü

Kapcsolat