Tudástár

Mivel segíthetjük az energia szabad áramlását?

Ha az energiapályákban (nádikban) az öt fő energia (váju) megfelelő módon áramoltatja az életerőt (pránát), és az energiaközpontok (csakrák) fel vannak töltve, akkor mind a testünk, mind a tudatunk megfelelő módon fog működni, mert az energia mind a kettőt átjárja és működtetni. Tehát az egészséghez elengedhetetlen a szervezetben az energia szabad áramlása.

Nádik és vájuk

A nádíkra úgy tekinthetünk, mint a Földön működő szélcsatornákra, amelyeken keresztül tapasztaljuk a légmozgást, vagyis a szél fújását. A levegő vezetésre kerül. A vájukat pedig a Földön lévő fő légáramlatokhoz lehet hasonlítani, amik a bolygó éghajlati változásait hozzák létre. Tehát a nádík (3 fő: szusumná, ida és pingala) csatornák, amelyekben az energia áramlik, míg a vájuk a fő energiák, amelyek szabályozzák a test működéseit, és a prána öt fő típusaként (udána-, prána-, szamána-, vjána- és apána-váju) ismertek.

A nádik és az ötféle prána elengedhetetlen az anyagi test és az elme kiegyensúlyozott működéséhez, hisz ezek végzik a szervezet és a tudat szabályozását, valamint a prána tartja fenn a kapcsolatot a durva és a finom fizikai test között. Ez az oka annak, hogy az egyes testekben történő változás kihat a másik test működésére is (pl.: pszichoszomatikus jelenségek).

A nádík és a vájuk működésének harmonizálására a lehető legjobb módszer a jóga, mert annak minden eleme (ászanák, pránájáma, meditáció, relaxáció, táplálkozás, életmód, napi rutin, tisztálkodás) hat az energetikai testre. Az alábbiakban végigvesszük hogyan is hatnak mindezek.

Ászanák

Az ászanákon keresztül az első szinten a durva fizikai testre hatunk, azon belül is az izmokra és az ízületekre. Az izmokban aktivitást, míg az ízületben mozgást, illetve teret hozunk létre. Az izomaktivitás lehet feszes, tónusos, nyújtott és ellazított. Akármelyiket is hozzuk létre egy póz kitartása közben, mindenképp mechanikus ingerként fog hatni az energiaáramlásra, serkenteni fogja azt; ahogy az ízületekben létrehozott mozgás és tér is ugyanezt a hatást fogja kiváltani. Továbbá az ászanázás segítségével javítjuk az izmok és ízületek anatómiai és élettani állapotát, amely szintén kedvező lesz az energiaáramlás számára.

Az izmok helyes használatán és az ízületek kímélésén túl, az ászana kitartás közbeni erővonalak, akciók, síkok és szögek megtartása az energiaáramoltatás szempontjából is lényeges.

A belső szervek szintjén pedig masszírozzuk és puhítjuk a zsigereket, javítjuk az anyagcseréjüket és a működésüket, amelyek mind támogatják az energia szabad továbbhaladását.

A megfelelően áramló energia pedig vissza fog hatni a durva testre és annak szerveire, szervrendszereire; és még egészségesebbé teszi azokat, mert ahol áramlik az energia, ott a vér - és mindenféle testnedv, ingerület, hormon is - jobban fog áramolni.

Pránájáma

A légzőgyakorlatokkal közvetlenül hatunk az energetikai testre. Amikor befolyásoljuk a légzést, akkor befolyásoljuk az energia áramlását is. A nyugtató/kiegyensúlyozó légzések (pl.: teljes jógalégzés, nádi-sódhana, bhramarí, uddzsájí) kiegyenlítik a testben és a tudatban a prána keringését; az energetizáló/fűtő légzések (pl.: kapála-bháti, bhasztriká) fokozzák az energia szintjét; míg a hűtő légzések (pl.: sítalí, szítkárí) csökkentik az energia szintjét. Épp ezért - annak fényében, hogy mikor-mire van szükségünk - választjuk ki az aktuálisan végzendő légzőgyakorlatot.

Általánosságban véve, a jógában a cél mindig az energiaáramlás kiegyensúlyozása, így napi szintű gyakorlásként ilyen hatású pránájámát használjunk. Jógarendszerünk a nádi-sódhanát ajánlja. Ez az a pránájáma, ami az ida és a pingala nádikban megteremti az egyensúly, és serkenti a szusumnában az energiaáramlást.

Relaxáció

A relaxáció során a testből és a tudatból elengedünk minden feszültséget és oda nem illő állapotot, melynek következményeként oldjuk az energia blokkokat is. Ha a blokkok kioldódnak, akkor az energia szabadon áramolhat, és bárhova eljuthat a testen és a tudaton belül.

Ahogy a puha testben szabadon áramolhat az energia, az elősegíti a test anyagcseréjét és öngyógyító folyamatait, minden feltöltődik és megfiatalodik. A testi és az energetikai állapot javulása oda-vissza hatnak egymásra.

Meditáció

A meditáció során elsődlegesen az elmét szabályozzuk, amelyen keresztül a tudatból oldhatjuk ki a gondolati és az érzelmi blokkokat, és elősegítjük a prána áramlását. Ha a tudat energikus és jól működik, akkor a testen belül is minden jól fog működni. A tudat magasabb rendű helyzetben van a testhez képest, így tud arra befolyással lenni.

Táplálkozás

A szattvikus minőségű (vagy a lelki szintű) táplálék telis-tele van életerővel, ha ilyen ételeket fogyasztunk, akkor mi magunk is feltöltődünk ezzel az energiával. Amennyiben radzsaszikus módon étkezünk, akkor zavart keltünk a test energetikai rendszerében, míg ha tamaszikus táplálékot veszünk magunkhoz, akkor csökkentjük az életerő szintjét szervezetünkben.

Napi rutin

A napon belüli napszakokat is az energiák (a három dósa) hozzák létre, amely energiáknak meg van a saját hatásuk és vibrációjuk. Ha ezen hatásokkal és vibrációkkal összhangban végezzünk mindennapi tevékenységeinket, akkor azok a természeti erőkkel harmóniába kerülnek, ami végtelen természetessé és könnyűvé teszi cselekvésünket, és egyben fel is tölt minket.

Tisztálkodás

A másodlagos emésztés és a méregtelenítés során kiválasztott anyagcseretermékek és méreganyagok a szervezetben blokként vannak jelen. Ha mindezeket kiürítjük és kitisztítjuk, akkor az egyfajta blokkoldás lesz.

Életmód

A nem megfelelő életmód elgyengült és bemerevedett izmokat, beszűkült ízületeket, feszes belső szerveket, kifárasztott ideg- és hormonrendszert, összezavart és kimerített energetikai rendszert, alacsony szintű tudatállapotot, a természettel diszharmóniát, a szervezetben méreganyagokat eredményez, amelyek mind-mind blokkolják az energiaáramlást a szervezetben, és előbb-utóbb testi és/vagy mentális betegség(ek)hez vezet.

Ellenben a helyes (szattvikus, jógikus) életmód pont az ellenkezőjét fogja megadni: egészséghez és életerőhöz vezet. Ezért nagyon fontos a korábban felsorolt jóga elemeket magunkévá tenni és rendszeresen gyakorolni.

Ajánló

Menü

Kapcsolat