Tudástár

Gondolatok figyelése ráhangolódás

A ráhangolódásban a gondolatok és érzések megfigyelése, majd elengedése történik meg. Előidézünk egy gondolatok nélküli tudatállapotot, amiben megtapasztalható, hogy a „figyelő” (a lélek) különbözik a gondolatoktól.

 

Ülő pozíciót vegyél föl. Itt bármilyen lábtartást választhatsz. Arra figyelj, hogy stabilizáld az ülő pozíciódat, medencédet hozd középhelyzetbe, két ülőcsonton ülj, két lábadat lazítsd el. Ha még nem csuktad volna be a szemed, akkor most tedd meg, és belülről szemléld magad.

Láb, medence stabil, a törzs egyenes, szegycsonttal emelkedsz fölfelé, nyitod a mellkasodat, vállad húzod hátra, lapockád a hátadba simítod. Fejedet tartsd a medencéd fölött és a fejtetővel törekedj az ég felé. A láb, medence süllyed lefelé. A törzs, fej emelkedik felfelé. A has behúzódik, mellkas enyhén megnyílik.

Stabil a tartás, de közben mégis könnyű. Lazítsd el lábszáradat, combodat, alkarodat, felkarodat. Lazítsd el torkodat, lazítsd el arcizmaidat. Érezd, hogy arcbőröd kisimul és a ráncaid teljesen eltűnnek.

Majd vezesd a figyelmedet a légzésedre. Orrodon keresztül lélegezz. Legyen mélyebb a belégzésed és hosszabb a kilégzésed. Belégzéssel nyugalmat vegyél magadhoz, kilégzéssel fújd ki a benned lévő feszültségeket, akár testi, akár mentális feszültségeket. Próbáld puhává tenni a testedet és könnyűvé a tudatodat.

Miután ebbe a csendes állapotba kerültél, szemléld, hogy esetlegesen milyen gondolatok, érzések vannak benned. Ne avatkozz bele a folyamatba, mindössze külső szemlélőként figyeld.

Ez olyan, mintha a moziban ülnél és a vásznat néznéd. Gondolatok, érzések egy-egy filmkocka egy jelenet. Jön az egyik, lezajlik. Majd jön a másik, lezajlik. Így egymás után jönnek a gondolatok, érzések, vagy akár kettő-három is megy egyszerre, egymás mellett. Figyeld őket.

Hagyd, hogy áramoljanak a gondolatok. Felbukkan az egyik, majd eltűnik. Aztán jön a másik és így tovább.

Ahogy látod ezeket a gondolatokat kívülről, megtudod tapasztalni azt, hogy Te nem vagy azonos a gondolataiddal, az érzéseiddel, hiszen külső szemlélőként tudod azokat figyelni. Ha külső szemlélő vagy, akkor nem vagy azonos velük, független vagy.

Tudatosítsd magadban, hogy függetlenül létezel a gondolatoktól, illetve a testedtől. Miután ezt megtetted, próbáld a ragaszkodásaidat is elengedni. Ne ragaszkodj a gondolataidhoz, érzéseidhez. Akár jók voltak benned, akár rosszak, ne ragaszkodj hozzájuk. Engedd el őket.

Továbbra is áramolhatnak a gondolatok és az érzések, csak most már ne benned áramoljanak, hanem kifelé áramoljanak. Belélegzed a nyugalmat, energiát és kilélegzed ezeket a gondolatokat, érzéseket.

Minden egyes kilégzésre kifújsz magadból egy-egy gondolatot, érzést. Belélegzed a nyugalmat, kilélegzel mindent. Próbáld így átlélegezni a tudatodat. Kilégzésről-kilégzésre kifújod mindazt, ami nem kell már.

Érezni fogod azt, hogy megkönnyebbülsz. Érezni fogod, hogy a tudatod, a szíved, a lelked könnyebbé válik. Nincs ott az a sok zavaró dolog: vágy, gondolat, akarás, érzés. Ezeket mind elengedted és csak létezel. Csak vagy.

Próbáld megérezni és megtapasztalni milyen az, amikor gondolat nélküli és gondok nélküli vagy, és egyszerűen csak létezel.

Egyfajta nyugodtságot, derűt, szabadságot fogsz tapasztalni. Ez a derű és szabadság a lélek eredeti természete. (Kis szünet.)

Igyekezz ebben az állapotban megmaradni a hétköznapok során is, illetve a mostani jógagyakorlás során is.

Vegyél még két-három mélyebb lélegzetet. Nyugalmat lélegzel be és kilélegzel minden gondolatot. Teljesen átszellőzteted a fejedet. Friss lesz belül minden. S ha megvolt a két-három mélyebb légzés, térj át a saját spontán légzésedre és úgy lélegezz. Őrizd meg a nyugodt állapotot, amit elértél, de engedd el a ráhangolódás folyamatát.

A következő kilégzéseddel finoman döntsd előre a fejedet. Tedd össze a két kezedet, dörzsöld össze a tenyereidet. Erősen, gyorsan melegítsd fel azokat, majd a két forró tenyered tedd a két szemed elé, hagyd ott őket egy kicsit. Érezd, hogy a meleg átjárja szemed és az arcod, illetve a fejed. Lassan pislogva nyisd ki a szemedet, aztán húzd le a kezedet, ujjaid közt engedj fényt a szemednek, tedd össze imapózba a kezedet.

(Szöveget írta: Medvegy Gergely)

Ajánló

Menü

Kapcsolat