Ászana lexikon

Kategória

Viparīta-karaṇi-mudrā – Fordítva megtartás (Fél gyertyaállás)

Viparīta-karaṇi-mudrā: viparīta = fordított, karaṇi = csinálás, mudrā = pecsét, zár, tartás → Fordítva megtartás (Fél gyertyaállás)

Testhelyzet: válltámaszos fordított, a törzs-csípő mozgása szerint: homorító, erő: 2. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

A kiindulási póza: kandarāsana.

  1. Enyhén emeld meg a medencédet és a karokat behajlítva a tenyerekkel támaszd meg a derekadat úgy, hogy a kéztöved a derekadnál legyen. A tenyered simuljon rá a farizmodra, az ujjaid pedig a láb felé nézzenek. A két könyököd legyen minél közelebb egymáshoz, hogy a talajra fekvő felkarok egymással párhuzamosan helyezkedjenek el (az alkarok pedig merőlegesek a talajra).
  2. Belégzéssel emeld fel az egyik lábad, merőlegesen a talajra, kilégzéssel tartsd meg, majd egy másik belégzéssel emeld és zárd mellé a másikat. A medenceövet ereszd bele a tenyereidbe.

Megjegyzés: ha a függőleges lábtartás erősen megterheli a csuklód, akkor könnyítésként a lábakat a fej felé engedheted.

Felvétel variáció: a pózt felveheted ekeállásból is. Ebben az esetben a hátat támasztó tenyereket engedd a medencéhez.

  1. Kilégzéssel engedd vissza a lábakat a talajra, vedd ki a tenyereidet, simítsd a karokat a talajra, és lassan engedd le a medencét is.  2-3 légzésig maradj talpra húzott helyzetben, majd a lábaidat kinyújtva śavāsanában pihenj.

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

– A könyököket, a felkarokat, a vállövet told a földre és a testsúlyt egyenletesen oszd el közöttük.

– Az alkarokkal erősen tarts, a medenceövet ereszd a tenyereidbe. A hasad puhán behúzódik.

– Nyisd a mellkast, a szegycsontod mozdítsd az állad felé. A vállakat begörgetve tartsd.

– Mindkét lábad aktív, nyújtsd a térdeket, a lábfejeket zárd a belső lábéleknél, az egész talpat emeld fölfelé.

A kitartás alatti figyelemvezetések és légzések:

BL vezesd felfelé a figyelmed: nyomd le a felkart, nyisd a mellkast, nyújtsd a lábad fölfelé. KL engedd lefelé a figyelmed: a lábad helyzetét tartsd meg, billentsd a medencét a tenyeredbe, süllyeszd a vállöved a talajba.

Variánsok:

A láb- és medencetartást lehet változtatni: a lábad nem merőleges a talajra, hanem elmozdul a fej irányába, de a medence a tenyérben marad, vagy a medencéd nem billen rá a tenyérre és a lábaid is a fej irányába mozdulnak.

Felkészítő āsanák:

– Homorításra: kandarāsana, setu-bandhāsana.

– Fordított testhelyzetre: sarvāṅgāsana, halāsana.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– A passzív kitartásra remek, ha supta-dandāsanából a falnál hengerpárnára/párnákra engeded rá a medencédet, figyelve arra, hogy a párnák ne érjenek teljesen a falhoz (segít, ha téglát teszel a fal és a párna közé).

– A kartámaszt kiválthatod úgy, hogy kandarāsanában téglát helyezel a keresztcsontod alá, és onnan emeled a lábakat. A karokat közben nyomdd a talajra, segítve ezzel is a tartást.

– Könnyítésképp párban is felveheted a pózt: a társaddal egymásnak háttal helyezkedjetek el, és háton fekvésből gördülj fel homlok-térdtartásba, vagy halāsanába, a segítőd pedig szorosan mögéd helyezkedik el śaśāṅkāsanába. Ezután ráengeded a keresztcsontodat a śaśāṅkāsanában lévő társad keresztcsontjára, felvéve a viparīta-karaṇit. A kezedet szorítsd a talajra, vagy kapaszkodj a segítőd térdébe. Lebontásnál először engedd le a lábad ekeállásban, és miután a társad teret enged, érkezz vissza hanyattfekvésbe.

Hatások:

– A tudatra: az elmét nyugtatja, de a tudatot élénkké teszi.

– Az energetikára: a mūlādhāra, a maṇipūra és a viśuddha cakrát harmonizálja. Ez a póz egy mudrā, energetikai tartás, felvétele közben létrejön a mahā-bandha.

– A szervekre és szervrendszerekre: hormonálisan megfiatalítja az öregedő testet; nyugtatja az idegrendszert; rövid időre megszünteti a fáradtságot, valamint segíti a tanulást, a könnyebb emlékezést; kiváló az álmosság elűzésére; kedvezően hat az agyalapi mirigy, az agyi vérkeringés, a hallás, a nemi működés zavarai esetén; javasolt még aranyér, epilepszia, fejfájás, gyomorsüllyedés, heresorvadás, impotencia, a pajzsmirigy csökkent működése, torok- és gégegyulladás, krónikus mandulagyulladás, petefészek gyulladás, menstruációs problémák, vastagbélgyulladás, visszértágulatok, meddőség, mellékvese rendellenességek, méhhátrahajlás esetén is.

– A mozgás szervrendszerére: nyitja a mellkast; nyújtja a derekat; erősíti a kézfej izmait; pihenteti a lábakat.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

Nyakcsigolya probléma, gerincsérv és minden olyan esetben, amelyben a fordított testhelyzet ellenjavallt, ne végezd.

– Gyenge vagy érzékeny csukló esetén alátámasztással csináld.

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

Ajánló

Menü

Kapcsolat