Ászana lexikon

Kategória

Karṇa-pīḍāsana – Fülek leszorítása térdekkel

Karṇa-pīḍāsana: karṇa = fül, pīḍā = nyomás → Fülek leszorítása térdekkel

Testhelyzet: fordított, a törzs-csípő mozgása szerint: előre hajlító, erő: 2. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

A kiindulási póza: halāsana.

  1. Nyisd a lábakat csípőszélességbe, majd kilégzéssel hajlítsd be azokat és a két térdet közelítsd, vagy tedd le a két füled mellé a talajra. A lábszár és a rüszt simuljon a talajra (ha nem ér le a térd, akkor a lábujjakat tedd le a földre).
  2. A gyakorlat bontásaként először nyújtsd a lábaid halāsanába, majd gördítsd le a hátad és tedd le a talpakat.

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

– A tarkót hosszan nyújtsd, zárd az állad a mellkasra (passzív jālandhara-bandha jön létre).

– A vállöv a talajon van, azon támaszkodik a test.

– A hát és a derék domború, hagyd nyúlni azokat.

– A térdek (ha nem érnek le, akkor a lábujjak) szintén a talajon vannak.

A kitartás alatti figyelemvezetések és légzések:

BL a test középpontja felöl kiszélesedik a figyelem: tágul a tüdő, szélesedik a hát, finoman emelkedik a medence. KL a kiszélesedett figyelem visszatér a középpontba: szűkül a tüdő, finoman süllyed a medence, nyúlik a derék, a hát és a nyak, puhává válnak a belső szervek.

Variánsok:

Könnyített verzió: a két térd nincs lent a talajon, csak a lábujjak.

Nehezített verzió: a két karral kulcsold át a lábaidat és fogd össze a kezeket. Közben kiemelten kell figyelni, hogy a testsúly továbbra is a vállövön maradjon.

Felkészítő āsanák:

– A fordított testhelyzet gyakorlására és a vállöv tudatosítására halāsana, sarvāṅgāsana.

– A derék, hát, nyak nyújtására bármilyen előrehajlás, pl.: pāda-hastāsana, paścimottānāsana.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– Könnyítésképpen végezheted a pózt a térd, vagy ha az magasan van, akkor a lábfej alátámasztásával (téglával, vagy blokkal).

– A nyakad érzékenysége esetén emeld a vállövedet. (lásd a rávezető gyakorlatoknál)

Hatások:

– A tudatra: hatékonyan elcsendesíti az elmét, a befelé figyelést segíti elő.

– Az energetikára: a maṇipūra, a viśuddha és az ājñā cakrát harmonizálja.

– A szervekre és szervrendszerekre: pozitívan hat az orrnyálkahártya vérellátására és a fülekre; rendszeres és hosszan kitartott gyakorlása javítja a látást, s az olyan torokbántalmakat, mint a mandulagyulladás; pihenteti a tüdőt és a szívet; masszírozza a belső szerveket, javítva ezzel funkcióikat.

– A mozgás szervrendszerére: nyújtja a nyak, a hát és a derék izmait; pihenteti a lábakat.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

– A nyakcsigolya problémái és túlsúly esetén, illetve minden olyan esetben ne csináld, amelyben a fordított testhelyzet ellenjavallt (lásd az ellenjavallatoknál).

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

Ajánló

Menü

Kapcsolat