Ászana lexikon

Kategória

Hasi-śavāsana – Hason fekvő hullapóz

Hasi-śavāsana: a hasi szó jelen esetben magyar szó és a hason fekvésre utal, śava = hulla → Hason fekvő hullapóz

Testhelyzet: hason fekvő, a törzs-csípő mozgása szerint: középhelyzet, erő: 1. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

A kiindulási póza: hason fekvés.

  1. A fejed helyezheted középhelyzetbe úgy, hogy a két kezed a homlokod alatt van, vagy fordíthatod oldalra is. Ebben az esetben a karjaid a törzs mellett legyenek, tenyérre felfelé. Ha oldalra fordítva pihenteted a fejed, akkor figyelj arra, hogy minden alkalom után váltsd az irányt.
  2. A lábakat tartsd kis terpeszben, a lábfejeket fordítsd befelé, a nagylábujjaid érjenek össze (vagy közel legyenek egymáshoz) és a bokákat engedd kifelé mozdulni.
  3. Az egész tested lazítsd el, simulj bele a talajba. Add át magad a gravitációs erő húzásának.

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

Nincs izommunka, teljes ellazulás van.

A kitartás alatti figyelemvezetések és légzések:

Puha, egyenletes a légzés. BL nyugalmat veszel magadhoz. KL elengedsz minden feszültséget. (Vezetett relaxáció során, ahogy az oktató instruálja.)

Variánsok:

Sima śavāsana: hullapóz, vagyis a hanyatt fekvés.

Stabil oldalfekvés: az oldaladra fekszel, a lent lévő lábad lazán nyújtva marad, a fent lévő lábad behajlítod. A karok esetében a lent lévő be van hajlítva, a fej ezen pihen, míg a másik kar a mellkas előtt behajlítva nyugszik.

Felkészítő āsanák:

– Hason fekvésben lazulás.

– Mindenféle relaxációs technika.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– Derékfájdalom esetén helyezz párnát a hasad alá.

– Ha a térded feszülne a pózban, akkor tegyél hengerpárnát a bokahajlat alá (a lábszár és a rüszt közé).

Hatások:

– A tudatra: a feszültség, a stressz és a túlterheltség oldására kiváló; nyugtatja az elmét.

– Az energetikára: segíti a nāḍīkban az energia áramlást.

– A szervekre és szervrendszerekre: pihenteti a testet; ellazítja a belső szerveket és a beleket; támogatja a vér- és nyirokkeringést, az emésztést, a kiválasztást.

– A mozgás szervrendszerére: oldja az izmokban megbújó feszüléseket és görcsöket.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

– Közvetlenül hasi műtétek után ne végezd.

– Derék és térd érzékenység esetén a háton fekvő változat ajánlottabb úgy, hogy a térdhajlat meg van emelve hengerpárnával.

– Relaxáció közbeni sírásnál, illetve nyugtalan gyereknél érdemes oldalra fordulni magzatpózba, vagy stabil oldalfekvésbe.

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

Ajánló

Menü

Kapcsolat