Ászana lexikon

Kategóriák

Ākarṇa-dhanurāsana – Fül felé íj póz

Ākarṇa-dhanurāsana: ākarṇa = fül felé, dhanus = íj → Fül felé íj póz

Testhelyzet: ülő, a törzs-csípő mozgása szerint: csípőnyitó, erő: 2. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

A kiindulási póza: daṇḍāsana.

  1. Fogd meg a jobb kezeddel a jobb láb nagyujját (hüvelykujj kívülről, míg a mutató és a középsőujj belülről öleli át a lábujjat).
  2. A jobb karodat behajlítva, belégzéssel emeld fel és hátrafelé a lábad, közelítsd a lábfejet a fej felé úgy, hogy a talp előrefelé nézzen, a lábszár pedig legyen párhuzamos a talajjal, ahogyan az alkar is. Közben a bal kéz a talajon támaszkodik és segíti a törzs egyenesen tartását.  A tekintet és a mellkas előre irányul.
  3. Kilégzés kíséretében engedd vissza a jobb lábad a talajra, aztán a másik lábbal is vedd fel a pózt.

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

– A nyújtott láb esetében a láb ugyanúgy van, mint daṇḍāsanában, vagyis a lábfej pipál, a térdkalács felhúz, a comb aktív.

– A medencét igyekszel visszatolni a középhelyzetbe, a megemelt lábhoz tartozó oldalát tolod előre-lefelé.

– A fönt lévő lábnál a behajlított térd, valamint a fönt lévő karnál a könyök mozdul hátra-fölfelé, emelve a lábszárat és az alkart. A lábszár és az alkar mind egymással, mind a földdel párhuzamosak. A talp feszes, a nagylábujj erősen megtartott.

– A gerinccel nyújtózol, emeled a szegycsontot és a fejtetőt fölfelé.

– A lent lévő kar a földön tartott tenyérből vesz erőt a törzs és a vállöv támogatásához. A vállövedet próbáld egyenesen tartani, a nyitott mellkast pedig előrefelé.

A kitartás alatti figyelemvezetések és légzések:

BL a medencéből vidd két irányba a figyelmed, a láb és a fej (illetve a fönt lévő kar) felé: nyújtózz a lábaddal és a fejtetővel, közben nyisd a mellkasodat (illetve emeld felfelé a fent lévő karodat). KL a szegycsonttól a figyelmed vidd két irányba, a két váll és kar felé: szélesítsd a vállöved, a lent lévő kezed told a földbe, a fönt lévő kezed húzd hátra (nyújtsd a csípő izmait).

Variánsok:

– Nincs.

Felkészítő āsanák:

– A külső comb nyújtására: go-mukhāsana, garuḍāsana, ekapāda-pādāṅguṣṭhāsana 3., suptaikapāda-pādāṅguṣṭhāsana 3.

– Az alsó comb lazítására: bármelyik előrehajlás, pl.: pāda-hastāsana 1-3., jānu-śīrṣāsana, paścimottānāsana.

– A mély hátizmok erősítésére: nirālamba-bhujaṅgāsana, ardha-śalabhāsana, śalabhāsana.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– Ha az oldalt támaszkodó kezed nem ér le a talajra, akkor a tenyered alá tegyél blokkot vagy téglát.

– A combtávolító izmok nyújtására az alábbi négy gyakorlat kiváló:

– Keresztezett lábú ülésben előrehajlások.

– Ülésben, talpra húzott lábtartásból a lábakat döntsd oldalra, a térdet a másik láb sarkához igazítva, miközben a mellkasoddal továbbra is előre fordulsz.

– Hanyatt fekve, talpra húzott lábtartásban, keresztezd egymáson a lábakat úgy, hogy az egyik bokát tedd a másik láb combjára. Majd a lent lévő lábszáron fűzd át az ujjakat, és eközben húzd magadra a lábakat úgy, hogy a derekat a talajon tartod.

– A combot távolító izom és a farizom lazítása jānu-śīrṣāsana lábtartásából: tedd a nyújtott lábad combtövére a behajlított lábad lábfejét, felvéve az ardha-padmāsana lábtartást, és a térdet finoman a talaj felé tolod, majd megtartva a lábtartást kilégzésre előre hajolsz.

– A térdhajlító izmokra az előrehajlások jók, de derékérzékenység esetén a törzs-láb tekintetében derékszögű testhelyzetek ajánlottak, pl.: adho-mukha-śvanāsana, ardha-pāda-hastāsana, ūrdhva-hasta-daṇḍāsana.

Hatások:

– Tudatra: rugalmasságot ad.

– Energetikára: a svādiṣṭhāna és a maṇipūra cakrát harmonizálja.

– Szervekre és szervrendszerekre: javítva a menstruációs és vizelet visszatartási problémákat; serkenti a nyirokkeringést és az emésztést; oldja az alhasi fájdalmakat.

– Mozgás szervrendszerre: erősíti a kar és a törzs izmait, nyújtja a combtávolító és a farizmokat.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

– Kötött izmok esetén enyhén hajlítható a lent lévő láb, és a fönt lévőt nem kell olyan magasra emelni.

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

Ajánló

Menü

Kapcsolat