Jógaoktató képzés

Tematika és tananyag

A jógaoktató képzés felépítése

A tananyag átadása három szintre van elosztva, amelyek három blokkra tagolják a képzést. Az alábbiakban ez a felosztás és az abban elsajátított elméletek és gyakorlatok tekinthetőek meg.

Kezdő szint (1. blokk)

  • Fókuszterület: a test megismerése és fejlesztése.
  • Elméletek: a jóga fogalma és fajtái, a jóga elemeinek elsajátítása (ráhangolódás, bemelegítés, ászanák, relaxáció, pránájáma, meditáció), a test felépítése, az anyagi világ felépítése, dósák és testtípusok, testi szintű táplálkozás, stresszkezelés, otthoni gyakorlás, a lélek és Isten jelenléte az anyagi világban.
  • Bemelegítés: különböző testhelyzetekben történő bemelegítések (ülő, fekvő, négykézláb állás) és a napüdvözlet elsajátítása.
  • Ászanák: 48 alap ászana (és variánsaik, könnyítési lehetőségeik, eszközhasználatok) tanulása és tanítása. Az ászana lista elérhető itt: kezdő képzésen tanult ászanák.
  • Gyakorlatsorok: a kezdő szintű Vrindávana-Gangótri Jóga gyakorlatosok megismerése. A nevekre kattintva elérheted őket: kezdő teljes gyakorlatsor, kezdő rövidített gyakorlatsor. (A végzett oktatók nem csak ezen sorokat fogják tudni oktatni, hanem bármilyet, vagyis saját maguk által összeállítottat is, hisz ennek elméletét és gyakorlatát is meg fogják tanulni.)
  • Pránájáma: légzésfigyelés, helyes légzés elsajátítása, részlégzések, teljes jógalégzés, nádi-sódhana alap és 4:8-as verziója.
  • Relaxáció: villám, aktív testi és passzív testi, vizualizációs és teljes relaxáció.
  • Meditáció: test, légzés és érzések figyelése, gondolatok elengedése, Óm mantra-meditáció.
  • Plusz tantárgyak: szakszavak, instruálás, anatómia-élettan, betegségtan, jógaóra és gyakorlatsorok összeállítása.
  • Oktatásmódszertani fókusz: a leendő oktató képessé váljon alap ászanák és légzőgyakorlatok oktatására; bemelegítés, relaxáció és meditáció tartására; a napüdvözlet levezénylésére; értse a gyakorlatsorok felépítését és hatásait; megismerje a test működését; önmaga szépen gyakoroljon (ismerje és tartsa az erővonalakat, akciókat, síkokat, szögeket), valamint fejlődést érjen el az erőnlét és a lazaság tekintetében.

Közép-haladó szint (2. blokk)

  • Fókuszterület: ez energetikai test megismerése és fejlesztése.
  • Elméletek: energetikai test részletezése (prána, vájuk, nádik, csakrák, bandhák), mantra-meditáció, karma és reinkarnáció, jama és nijama elvek, napüdvözlet mantrái, jógikus napirend, tisztálkodás, mentális szintű táplálkozás, spirituális napló és önfejlesztés.
  • Bemelegítés: a kezdőn elsajátított bemelegítések ismétlése és pluszban a dinamikus ászanákkal és a napüdvözlettel történő átmozgatás.
  • Ászanák: 27 közép-haladó ászana (és variánsaik, könnyítési lehetőségeik, eszközhasználatok) tanulása és tanítása. Az ászana lista elérhető itt: közép-haladó képzésen tanult ászanák.
  • Gyakorlatsorok: a közép-haladó szintű Vrindávana-Gangórti Jóga gyakorlatosok megismerése. A nevekre kattintva elérheted őket: középhaladó teljes gyakorlatsor, középhaladó rövidített gyakorlatsor. (A végzett oktatók nem csak ezen sorokat fogják tudni oktatni, hanem bármilyet, vagyis saját maguk által összeállítottat is, hisz ennek elméletét és gyakorlatát is meg fogják tanulni.)
  • Pránájáma: nádi-sódhana 4:4:8-as verziója, múla-, uddíjána-, dzsálandhara- és mahá-bandha, uddzsájí és bhramarí pránájáma.
  • Relaxáció: energia és fény relaxáció, csakra-meditáció, tópartos és felsőlelkes vizualizáció, mély relaxáció.
  • Meditáció: energia figyelése, csakrák tapasztalása, tudat kiürítése, mantra-meditáció (om, om namó és mahá-mantrával).
  • Plusz tantárgyak: jógaélettan, hibajavítás, ászana elemzés, védikus szentírások csoportosítása, védikus filozófiai rendszerek (sad-darsan), vaisnava tanítványi láncolatok, jógaoktató személyisége, speciális esetek kezelése.
  • Oktatásmódszertani fókusz: a leendő oktató képessé váljon az instruáláson túl az esetleges eszközhasználatokra és hibajavításokra; tudja tanítani a közép-haladó ászanákat és pránájámákat; ismerje a csakrák rendszerét; felelősséget vállaljon önmaga és tanítványai tetteiért; elkezdje mágáévá tenni a jógikus életmódot. Tovább fejlődjön erőnlét, lazaság, mentális tisztaság és módszertan szempontjából.

Haladó szint (3. blokk)

  • Fókuszterület: a tudat és a lélek megismerése, fejlesztése.
  • Elméletek: az elme állapotai, tiszteletadó mantrák, a tudat működése és szintjei, dharmikus (erkölcsös) elvek, tettek létrejötte, varnásrama-dharma (tulajdonságbéli és életkori rendek), védikus kozmológia (anyagi világ teremtése és a lelki világ léte), szanátana-dharma (a lélek eredeti helyzete), odaadó szolgálat 9 folyamata, lelki szintű táplálkozás, más emberekkel való társulás hangulatai, Kundalíni energia, önmegvalósítás, felszabadulás.
  • Bemelegítés: a napüdvözlet és mantráinak használata.
  • Ászanák: 26 haladó ászana (és variánsaik, könnyítési lehetőségeik, eszközhasználatok) tanulása és tanítása. Az ászana lista elérhető itt: haladó képzésen tanult ászanák.
  • Gyakorlatsorok: a haladó szintű Vrindávana-Gangórti Jóga gyakorlatosok megismerése. A nevekre kattintva elérheted őket: haladó teljes gyakorlatsor, haladó rövidített gyakorlatsor. (A végzett oktatók nem csak ezen sorokat fogják tudni oktatni, hanem bármilyet, vagyis saját maguk által összeállítottat is, hisz ennek elméletét és gyakorlatát is meg fogják tanulni.)
  • Pránájáma: nádi-sódhana 8:8:16-os verziója, kapála-bhátí, sítalí, szítkárí, bhasztriká pránájáma és mahá-bandha.
  • Relaxáció: mély relaxációk különféle vizualizációkkal és mentális/lelki hatásokkal.
  • Meditáció: mantra-meditáció és dzsapa-meditáció.
  • Plusz tantárgyak: pránájáma és speciális ászana gyakorlatsorok összeállítása; tanár-diák kapcsolata; jógaoktató dharmája és személyes fejlődése; jóga és vaisnava etikett; kommunikáció, retorika és érveléstan; Bhagavad-Gítá (mint a jóga és a vaisnavizmus legfontosabb jógaírása, amely a védikus filozófia és a teológia lényegét tartalmazza).
  • Oktatásmódszertani fókusz: a leendő oktató képessé váljon a lelki élet gyakorlására (természetesen saját hitéhez és megértéséhez igazodva); a jógaéletmód átadására; bármilyen jógagyakorlat tanítására és gyakorlatsor levezénylésére; előadás tartására és érveinek megvédésére; attitűdje változzon át gyakorlóból oktatóvá; lássa át a testi-mentális-lelki szinteket és képes legyen a leendő tanítványát ezen szintek között vezetni.

Az oktatás különleges módszere

  • Minden blokk 11 alkalomra és a plusz tantárgyakra (amik kb. 4-5 alkalomnak felelnek meg) van felosztva. Minden hétre (igény szerint ez elnyújtható 2 hétre is) jut egy alkalom. A hallgatónak mindössze annyi dolga van, hogy hétről-hétre, alkalomról-alkalomra haladjon a tananyaggal.
  • Más oktatóképzésekkel szemben nagy előny, hogy a diákra nincs rázúdítva az összetömörített anyag, nincs kikényszerítve az azonnali megvalósítás és a feszített tempóban történő tanulás. A tananyag kiegyenlítve és szisztematikusan van elosztva, a diák bármikor visszatérhet egy területre, visszatekerheti a videókat és többször is végigcsinálhatja a gyakorlatokat. Az óravázlatok remek vezetőként, a jegyzetek pedig precíz segítőként vannak jelen.
  • Az elmélet elsajátítása mellett kiemelt szerepet kapnak a gyakorló videók, amiket két alkalom között min. 2x-3x kell végigcsinálni. Ezen gyakorlások megadják a diák testi, mentális és lelki fejlődését.
  • Az ismétlésre és a gyakorlásra való lehetőség biztosítja, hogy minden alaposan beépüljön a jógázóba, megalapozva az egyes ismeretanyagokat, amelyekre épülhetnek a következő területek.
  • Az oktatás párhuzamos módon zajlik: egyrészről mint gyakorló kezelik és fejlesztik a résztvevőt, másrészről mint leendő jógaoktatót tanítják oktatói szemszögből. Így a résztvevő egyszerre diákként és tanárként is jelen van a folyamatban. (Lásd az oktatási elveket ITT.)
  • A képzés során fókuszban van a leendő jógaoktató tanári attitűdjének fejlesztése is, mert folyamatosan olyan házi feladatokat kap, amely mindezt támogatja. Például ráhangolódás, relaxáció és meditáció tartása, ászanák tanítása, jógaórák levezénylése, gyakorlatsorok összeállítása, előadások tartása és esszék írása.
  • A résztvevőnek egy online szádhana (gyakorló) naplót kell vezetnie, amibe ő is, és az őt vezető tanár láthatja az elsajátított részeket, a már begyakorolt technikákat, a teljesített otthoni feladatokat, illetve megélt tapasztalatokat és elért fejlődéseket.
  • A jógást a szádhana naplón és a beadandó feladatokon keresztül vezeti az oktatóképzés tanára, illetve ezek kapcsán a konzultációk alkalmával.
  • Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az 500 órás oktatás és a saját tempóban történő haladás nem csak a tartalmas anyagot és a rugalmasságot adhatja meg, hanem sajnos a feltorlódást és az elmaradást is. A képzés elsajátítása napi szintű és esetekben több órás elfoglaltságot igényel, ezért nagyon fontos, hogy a képzést végző kellő teret és időt adjon magának, valamit szorgalmas legyen. Amennyiben ezt nem tudja vállalni, a képzés nem javasolt számára!

Egy alkalom felépítése

  • Az oktatóképzés struktúrája: 3 blokk → blokkonként 11 alkalom (plusz az extra tantárgyak, amelyek kb 4 alkalomnyi plusz anyagot tesznek ki) → alkalmanként 9-10 videó (és a hozzájuk tartozó jegyzet) → a videók két csoportba elosztva: első csoport a tanulást és a gyakorlást adó videók, míg a második az oktatásmódszertan videók.
  • Egy alkalmon belül a videók elrendezése olyan sorban van beágyazva, amilyen sorrendben javasolt azok megtekintése.
  • Videók elrendezése: 1.) a tanulást és a gyakorlást adó videók: elmélet, ráhangolódás és meditáció, bemelegítés, ászanák tanulása, pránájáma, relaxáció és mantra-meditáció, rövid gyakorló videó, teljes gyakorló videó; 2.) az oktatásmódszertani videók: amelyek a tanári szemszögből tanítják a jógagyakorlatokat.
  • Ezeken felül plusz alkalmanként a plusz tantárgyak vannak, amelyek eltérő számúak és hosszúságúak.

Tekints meg egy alkalmat!

  • Próbaképpen megtekinthető egy ilyen alkalom IDE kattintva (ami a kezdő anyagból lett összeállítva).

Tananyag és óraszámok

Gyakorlati és tartalmi szempontból is fel lehet osztani a tananyagot.

Gyakorlati szempontból:

  • elméleti és tanuló videók 66 óra
  • gyakorló videók (2x véve) 132 óra
  • oktatói szemmel videók 36 óra
  • jógatáborok és a hozzájuk tartozó feladatok 150 óra
  • külsős hospitálások 22 óra
  • plusz oktatói videók 44 óra
  • egyéni gyakorlás, tanulás és a beadandó feladatok elvégzése 50 óra
  • plusz mindenhez van írott anyag, amely több száz oldalt tesz ki

→ összesen 500 óra

  • erre még rájöhet az opcionálisan választható oktatói workshopokon való részvétel

Tartalmi szempontból:

  • ászana tanulás és tanítás (101 ászana, plusz azok variánsai) 100 óra
  • pránájáma tanulás és tanítás (10 pránáyáma, 4 bandha) 40 óra
  • meditáció tanulás és tanítás (sima, csakra-, mantra-, dzsapa-meditáció) 30 óra
  • relaxáció tanulás és tanítás (20 féle relaxációs szöveg és mód) 40 óra
  • jógateológia (Védikus szentírások csoportosítása, Bhagavad-Gítá egésze, Yoga-sutra és Srímad-Bhágavatam néhány tanítása) 25 óra
  • jógaéletmód (ájurvéda, napirend, tisztálkodás, táplálkozás) 30 óra
  • jógafilozófia (anyagi világ és a lelki világ felépítése, védikus teremtéselmélet, kötőerők) 30 óra
  • jógapszichológia (elme, intelligencia, hamis egó működése, elme állapotai, tudat szintjei) 20 óra
  • anatómia és élettan (minden szervrendszer érintve van, de a mozgás kiemelten) 30 óra
  • jógaélettan (ászanák, pránáyámák, relaxációk élettani hatásaik) 15 óra
  • betegségtan (a tipikus betegségek kórtana) 15 óra
  • energetikai anatómia (jóga energetika: prána, vájuk, csakrák, nádik) 10 óra
  • kommunikáció és retorika (megfelelő előadáskészség elsajátítása) 10 óra
  • hibajavítás és instruálás (a hibák kijavítása és a gyakorlatok vezénylésének helyes módszere) 40 óra
  • jógairányzatok (a legfontosabb tradicionális jógairányzatok ismertetése) 10 óra
  • jógaoktató személye, tanár-diák kapcsolat (a jógaoktató hogyan viszonyuljon a diákokhoz, milyen kapcsolatot ápoljon velük) 5 óra
  • jógaóra felépítése és gyakorlatsorok összeállítása (a különböző szinteknek és területeknek megfelelő jógaóra összeállítása és megtartása) 15 óra
  • surya-namaskara (elsajátítása és tanítása) 15 óra
  • jógaeszköz használat (milyen esetekben milyen könnyítéseket lehet végezni eszközök segítségével) 15 óra
  • védikus etikett (jógás körökben, ashramokban, templomokban mi a helyes viselkedés) 5 óra

A jógaoktató képzésről további részletek

Ajánló

Menü

Kapcsolat